Úgy gondolom, aki ezt olvassa, annak már kár ecsetelnem bármit is a szonárokkal kapcsolatban. Talán csak arra térnék ki a beszerelés leírása előtt, merthogy ez egy barkácscikk lesz, hogy milyen radart is érdemes választani egy kajakra. Rengeteg új funkció jelent meg mostanában a szonárokban, de a mederalakulat feltérképezéséhez, vízmélység méréshez, akadók, fák megtalálásához egy alap radar is tökéletes 40-60 fok körüli látószöggel. Sőt, a halakat is láthatjuk vele természetesen. Mivel a kajakkal elég behatárolt a közlekedés, ennyi tudással és a hagyományos HDI nélküli szonárképpel meg lehet elégedni. Van még egy olyan előnye, hogy folyóvízen sokkal biztonságosabbá teszi a közlekedést. Jó ha színes, mert így jobban elkülöníthetők a kisebb és nagyobb visszaverődést okozó tárgyak (kemény/iszapos meder/fa/kő). És persze jó ha nem kell érte nagyon a zsebbe nyúlni. Van ilyen: Lowrance Elite 3X. Csapjunk is a közepébe!
A legegyszerűbb jeladó rögzítési módszer a szilikonnal történő beragasztás. Egyedül arra kell figyelni, hogy buborékmentes legyen a ragasztó.
A kijelző talpának rögzítése okozott némi fejtörést, de végül megoldottam.
Ez volt a “kedvenc” részem. 🙂 Mire kitaláltam…
Az előző képeken látható átlátszó plexi nem bizonyult elég erősnek, ezért egy rugalmasabb műanyagra cseréltem. Csak rozsdamentes csavart használtam.
A nagyobb kosszal járó rész ezzel meg is van, már csak az áramellátást kellett megoldani. Nincs is alkalmasabb hely erre a nappalinál! 😀
Az akkumulátort érdemes egy legalábbis csepp, de inkább vízálló dobozban elhelyezni. Erre többféle megoldást találni a neten, én a következőt választottam:
Mivel a kajakom elejébe szoktam pakolni, ezért jobbnak gondoltam hátra tenni az akkumulátort, hogy ne legyen útban. Egy sima, savas 12V akkumulátort vettem, de egy köteg lítium elemmel is megoldható, ha faragni akarunk a tömegből. Vezetéknek vastagabb hangszórókábelt használtam.
Fúrás, csavarozás nélküli, erős és egyben bontható rögzítési módot kerestem. És találtam:
Öntapadós tépőzár! Mintha a kajakos pecásnak találták volna ki. Szinte mindent ezzel rögzítettem.
Biztosíték. A szerelési útmutató szerint kell, védi a készüléket rövidzárlat esetén.
Az akku kábelezése.
A kész mű. Majdnem olyan jó volt elkészíteni, mint wobblert faragni. 🙂 Ami a képen látható, ez tulajdonképpen már a 2. verzió. Az elsőt vékonyabb kábellel szereltem és forrasztottam. Sajnos a forrasztásnál pár hét (2-3 használat) után szétporlott a réz kábel. Ennél a verziónál ezért vastagabb kábelt választottam, és nem forrasztottam. Remélem beválik, még élesben nem teszteltem.
Tépőzár…
…mindenütt.
És ha mindent jól kötöttünk be, a jeladó ragasztásában nincs légbuborék és még az akkumulátor is fel van töltve, az ON gomb megnyomásával már radarozhatjuk is a padlófűtést. 🙂
Jó barkácsolást minden kajakos kollégának!
Annak idején Atyafinak volt hasonló bejegyzése emlékeim szerint. Ő neki is valami hasonló megoldás volt a járgányon! 😉
Igen, emlékszem, de arra már nem, hogy ő hogyan oldotta meg. Nekem az jelentette a fő gondot, hogy nincs kialakítva a talpnak hely, illetve középen nincs nyílás a kajakon, ez megnehezíti a szerelést.
Hát azt már én sem tudom,hogy oldotta meg….lehet ha irsz neki elmondja…. 😉
én is kinéztem ezt a típust, de nagyon felment az ára, mire rászántam volna magam 😦
Tényleg jó drága most! Viszont az USA-ban még mindig 100 dollár alatti áron árulják, sőt kicsit olcsóbb is lett mint egy éve volt. 😉
ja, de ha arra rájön a vám + ÁFA …
Vámot nem kell fizetni 150 euro alatt.